En förening med en anrik historia

Om Sundbybergs BGK

Sundbybergs Bangolfklubb är en förening med en anrik historia. Bland annat så var Sundbyberg under större delen av 90-talet en av Sveriges bästa bangolfföreningar och har skördat stora framgångar både individuellt men även många fina meriter i lagspel från Svenska Serien, 10-manna SM och andra lagspel.

Klubben bildas

1952
Sundbybergs Minigolfklubb bildas den 13:e juni. Klubbens första anläggning var massabanor och låg vid Sundbybergs IP.

Filtbanor byggs

1976
Klubben får en ny plats nere vid Golfängarna där en ny filtanläggning anläggs med hjälp av banbyggaren City Golf. Massabanor försvinner allmänt till förmån för filt som är betydligt mindre krävande när det gäller underhåll.

B-SM med Solna

1979
Klubben är arrangör för B-SM tillsammans med grannklubben Solna, med 232 deltagande spelare och segrar individuellt och i 3-mannalag.

Nya filtbanor

2002
Ny filtanläggning byggs av City Golf under våren och öppnar 1:a maj. En starkt bidragande orsak till ökade spelintäkter jämfört med tidigare.

Renovering

Anläggningen renoveras av klubbens idoga medlemmar.

En ny idé

2013
Minigolf Open Standard (MOS) är en ny typ av banor som börjar växa fram, ibland även kallad äventyrsgolf. Idéer om att bygga en MOS-anläggning startas inom klubben.

MOS invigs

2016
Den 4:e juni invigs våra nya s.k. MOS-banor med pompa och ståt. Många ideella timmar har lagts ner av medlemmar på detta projekt.

Första SAGM

2018
Det första SM:et på bantypen MOS arrangeras av klubben. Mästerskapet kallas SAGM (Swedish Adventure Golf Masters) och med fina framgångar för klubben.

Klubben i bilder

Här kan du se några bilder från Sundbybergs Bangolfklubbs anrika historia. Klicka på bilden för att förstora den.

Våra värdegrunder

Vi välkomnar alla till Sundbybergs BGK:s verksamhet! Här kan du läsa mer om våra värdegrunder.

Lika värde

Till Sundbybergs Bangolfklubbs verksamhet är alla välkomna, oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder eller kön. Alla medlemmar har lika värde och ska behandlas likvärdigt.

Glädje och respekt

Genom att alla medlemmar visar sin glädje och respekt för varandra samt deltar och bidrar på lika villkor främjas den goda kamratskapen och den sportsliga andan i klubben.

Utveckling

Verksamheten skall bedrivas på ett sådant sätt att alla medlemmars olika golfambitioner kan tillgodoses, och att alla får utvecklas efter sin egna förmåga. Klubbens ledare ska ha förmåga att skapa en trygg social plattform som ger alla aktiva en förutsättning att utvecklas som bangolfspelare.

Så lyfte Sundbybergs Bangolfklubb med Idrottslyftets anläggningsstöd

Sundbybergs Bangolfklubb ökade antalet medlemmar från ett trettiotal till c:a 300 när äventyrsgolfbanan öppnades. Se videon från RF-SISU som utvecklar, utbildar och stödjer idrottsföreningarna i Stockholmsdistriktet.