Om minigolf

Minigolf, trots sitt ofta informella rykte som en lekfull och avslappnad aktivitet, är faktiskt en formidabel idrott som kräver precision, koncentration och teknisk skicklighet. Med rötter som sträcker sig tillbaka till 1920-talet har minigolf utvecklats till en seriös tävlingsgren som lockar utövare och entusiaster från hela världen.

Minigolf som idrott

På ytan kan minigolf, eller bangolf som det officiellt heter i Sverige, verka enkelt - en boll, en klubba och några hinder att navigera runt. Men när man gräver djupare inser man snart att det krävs en skicklig beräkning av vinklar, hastighet och även markförhållanden för att bemästra banan. Varje slag kräver noggrann planering och utförande för att undvika hinder och nå hålet på färre slag än motståndarna.
Förutom den tekniska skickligheten kräver minigolf också en stark mental styrka. Att kunna bibehålla koncentrationen under hela rundan är avgörande för att undvika misstag och maximera resultatet. Dessutom måste spelarna kunna hantera trycket från tävlingssituationer, där varje slag kan vara skillnaden mellan seger och nederlag.

Olika bantyper inom minigolf

En tävlingsanläggning har alltid 18 banor och det finns fyra olika typer av underlag som är godkända av World Minigolf Sport Federation. Vår anläggning i Sundbyberg har två av dessa: filt och MOS (äventyrsgolf).

Filten på sin nya plats 2016

Filt

Filtbanor är det klassiska svenska underlaget med långa banor och cirka 30 olika bantyper. Banorna kräver oftast lite hårdare slag och påverkas av regn, vilket gör dem långsammare.
Betongbanan i Tanto

Betong

I Sverige finns det endast fem betonganläggningar. Betonganläggningar är helt standardiserade med alltid samma banordning. Betongbanor är snabba med långa banor där vind är en betydande faktor.
Europabana

EB

Europabanor är ofta gjorda av fibercement, men det finns även andra material. De har ett standardiserat utseende och en fastställd uppsättning av godkända bantyper. EB-banorna är alltid sex meter långa.

MOS

Minigolf Open Standard, eller äventyrsgolf, har vanligtvis konstgräs som underlag, och banorna kan variera betydligt i form av hinder, avgränsningar och längd. Man spelar oftast med en typ av golfboll.

Kort om reglerna

Minigolf spelas med boll och klubba på en minigolfbana. Målet är att du på så få slag som möjligt spelar bollen från utslagsområdet till det definierade målet. Här är fem korta regler som är bra att komma ihåg.

Utslaget

Vid första slaget ska du placera bollen på utslagsplatsen som är markerad med en linje.

Max 7 slag per hål

Om du inte lyckas sänka bollen på det sjätte slaget tilldelas du automatiskt sju slag.

Gränslinjer

Vissa banor har en gränslinje som du måste passera för att kunna fortsätta. Denna linje är oftast markerad med röda tejpbitar i sargen eller ritad på banan. Om du inte passerar gränslinjen med bollen räknas det som ett slag och du måste börja om från utslagsplatsen.

Bollförflyttning

Om din boll hamnar för nära sargen eller ett hinder kan du flytta den. Generellt sätt är detta 20 cm från sargen eller 30 cm bakåt från hindret. Om bollen hamnar utanför banan ska du lägga den tillbaka där den åkte ur. Inget extra slag tillkommer. Notera att du alltid ska flytta bollen med handen!

Gå inte på banan

På filt, betong och äventyrsgolf (MOS) får du stå på banan när du slår. Gå inte på banan för att inte slita på banorna och för att undvika att dra med grus, gräs eller annat skräp till banan. På EB måste du stå utanför banan även när du slår.

Tävlingar inom minigolf

Man kan tävla på många olika nivåer inom minigolf. Den vanligaste formen av tävlingar är klubbtävlingar inom föreningen. Hos Sundbybergs Bangolfklubb har vi varje vecka klubbtävlingar både på filten och på äventyrsgolfen. Vi har även klubbmästerskap samt olika specialtävlingar som återkommer varje säsong.

Utöver lokala tävlingar finns det också nationella tävlingar, distriktsmästerskap och svenska mästerskap inom bangolf. För de som visar exceptionell skicklighet finns även möjligheten att bli utvald att representera Sveriges landslag. Varje år arrangeras mästerskap för seniorer, juniorer och oldtimers, vilket ger spelare i alla åldrar och nivåer chansen att tävla och på så sätt visa upp sin förmåga.

Klubblag kan även delta i Svenska serien som spelas i tre omgångar per år. Serien är uppdelad i Elitserien, Elitettan och olika divisioner.

Lär dig spela minigolf

Vill du lära dig spela minigolf eller vill du utveckla ditt spel?

Carl-Johan Ryner från Uppsala Bangolfklubb tillhör den absoluta världseliten i minigolf och har vunnit både EM och VM. Se videon där han förklarar grunderna.

Om du är intresserad av att börja spela minigolf så är du välkommen att bli medlem i Sundbybergs Bangolfklubb. Kontakta oss om du har frågor!